ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2018

Επανεκτιμώντας το σπίτι μας



13.11.2018 18:56
Η Κατερίνα Ξεκάλου από την «Avli» στο Ρέθυμνο, μας μεταφέρει το κλίμα γιορτής και ενότητας της Ευρωπαϊκής πόλης Κρασιού 2018 και ο Χρήστος Μανουσάκης του Crete Experience, στρέφει την προσοχή στην ιδέα ενός δυνατού τουριστικού προορισμού
Ο τρόπος που βλέπεις τον τόπο σου, τον καθορίζει. Η ταυτότητα του τόπου σου, καθορίζει εσένα. Μεγαλώνεις, μαζί με τα δέντρα του χωριού. Χάνεσαι για να σε βρείς ξανα, στα γνώριμα μονοπάτια της πόλης. Καθησυχαζεσαι πως ο κόσμος κρατιέται στη θέση του, από την επανάληψη των εθίμων.
Στο “Γη &Ύδωρ” του Σαββάτου 10 Νοεμβρίου, δύο επιχειρηματίες της φιλοξενίας και της εστίασης, μας μίλησαν για την αποτελεσματική ανάδειξη ενός προορισμού. Κυρίως όμως μας μιλησαν για τον τρόπο που βλέπουν τον τόπο τους ώς στοιχείο ζωντανό, με γεωγραφική υπόσταση και άχρονο χαρακτήρα.
Διορατικότητα και Ευαισθησία
Η Κατερίνα Ξεκάλου είναι ιδιοκτήτρια της “Avli” που ως Wine bar, εστιατόριο υψηλής γαστρονομίας και Lounge Apartments, έχει καταφέρει να δημιουργήσει μία σταθερή και αναγνωρίσιμη επιχειρηματική παρουσία στο Ρέθυμνο, εστιάζοντας σε πελάτες, που αντίστοιχα εκτιμούν την μοναδικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

42622681-1501402126626493-5742161542909001728-n
Αγαπά τον κύκλο ζωής του κρασιου, ασχολούμενη από μικρή ηλικία με αυτό, ενώ υποστήριξε με πάθος τις προσπάθειες των Κρητών οινοποιών από την πρώτη στιγμή. Είναι εθελόντρια εδώ και 10 χρόνια, συνεργαζόμενη με το Δήμο Ρεθύμνου στην οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων. Είναι όμως και ένας βαθιά καλλιεργημένος άνθρωπος, που μια σύντομη ραδιοφωνική κουβέντα, μόνο ακροθιγώς μπορεί να αγγίξει έννοιες όπως η φιλοσοφία και το μυστήριο του κρασιου όπως τα βιώνει η ιδια και για τα οποία μας μίλησε το περασμένο Σάββατο. 

44939340-1534363516663687-6665101477393989632-n
H διάκριση του Ρεθύμνου ως Ευρωπαϊκής Πόλης Κρασιου 2018, oι πολυποίκιλες εκδηλώσεις για τον οίνο με επιμέλεια της ομάδας “Ρέθυμνο Recevin” που συστήθηκε για να τις υποστηρίξει και η δική της συμμετοχή στην πολυετή και συντονισμένη εργασία ανάδειξης του προορισμού, έγιναν η αφορμή ώστε να μαθουμε για την ευγενή προσπάθεια των Ρεθυμνιωτών, να μοιραστούν την αγάπη για τον τόπο τους, με όλο τον κόσμο. 

36027549-1185975958211276-289283231549751296-o
Το δίκτυο Δίκτυο Οινικών Πόλεων RECEVIN στο οποίο πλέον ανήκει και το Ρέθυμνο, αποτελείται από 800 πόλεις με εγγυημένη ποιότητα κρασιού και με οικονομία που συνδέεται με την οινοποιία. Δημιουργήθηκε το 2000, με στόχο την προώθηση και την ενίσχυση και την προώθηση των συμφερόντων τους στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, την ανάπτυξη του οινοτουρισμού,δράσεων, συνεργασιών και διάδοση καλών πρακτικών σχετικά με το κρασί. 
Η αποδοχή της υποψηφιότητας συμμετοχής του Ρεθύμνου στο δίκτυο αυτό από τις Βρυξέλλες, όπου σχεδόν ένα χρόνο πρίν υποβλήθηκε η σχετική αίτηση, ήταν αποτέλεσμα μια άρτιας προετοιμασίας και συντονισμού φoρέων όπως ο Δήμος και η Αναπτυξιακή Εταιρεία του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης.
Ομαδική δουλειά, για μια αγάπη από παλιά 
Η προετοιμασία  βασίστηκε στην ανάδειξη των ιστορικών δεσμών του Ρεθύμνου με το κρασί, όπου αρχαιολογικά ευρήματα μαρτυρούν μακρά οινοποιητική παράδοση. Πλήθος αρχαία πατητήρια που ο Δήμος βρίσκεται σε διαδικασία ανάδειξης, χαράζουν περιπατητικές διαδρομές γνώσης, με χαρακτηριστικό το αρχαίο «οινοποιείο» στο Μινωικό Ανακτορικό κέντρο στο Μοναστηράκι στην κοιλάδα του Αμαρίου στους πρόποδες του Ψηλορείτη.

45344853-1295505167258354-568396272600350720-o
Πολιτιστική οινοδιαδρομή στην περιοχή Άνω και Κάτω Μαλακίου, με οδηγό τον κ. Στέλιο Μανωλιούδη, γεωλόγο και ερευνητή των χώρων παραγωγής του κρασιού (λαξευτών ή κτιστών πατητηριών), Νοέμβριος 2018.
 Οι γηγενείς ποικιλίες, 11 στην Κρήτη μόνο, που διεκδικούν τη δική τους θέση στο οινικό στερέωμα, όπως το βιδιανό και λιάτικο, η επιτυχημένη δημιουργία πολιτιστικών θεσμών όπως το Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι και το Αναγεννησιακό Φεστιβάλ, οι δράσεις, τα έθιμα και οι γιορτές που αφορούν το κρασι και η συστηματική συμμετοχή των ντόπιων οινοποιών και επιχειρηματιών Τουρισμού και Εστίασης, σε διεθνείς και εγχώριες συναντήσεις και Εκθέσεις οινικού και γαστρονομικού ενδιαφέροντος, ήταν που έπεισαν ότι έπρεπε και το Ρέθυμνο να ανήκει στο δίκτυο των οινικών πόλεων. Είναι μάλιστα η πρώτη πόλη εκτός των ιδρυτών μελών-κρατών και η πρώτη πόλη που δεν ανήκει σε εθνικό δίκτυο οινοπαραγωγών πόλεων.
Παρά το ότι δεν χαρακτηρίζεται με τις τυπικές προϋποθέσεις ως οινοπαραγωγός πόλη, ωστόσο το Ρέθυμνο ή μάλλον οι άνθρωποι του, εκτίμησε την ίδια την ιστορία και τις δυνατότητες του και είδε την ευκαιρία, αναδεικνύοντας στοιχεία της παράδοσης, συνδέοντας τα με το σήμερα. 

45294666-1295505657258305-2277076791438868480-o
Αναβίωση  του  πανάρχαιου  εθίμου  του  ανοίγματος  των  βαρελιών  με  τα  φρέσκα  κρασιά  με διαγωνισμό  ερασιτεχνικής  οινοποίησης, στον περίβολο του Ναού του Αγίου Γεωργίου του Μεθυστή, στο Άνω Μαλάκι, με συνεργασία των Πολιτιστικών Συλλόγων Μαλακιών και Αργυρούπολης, Νοέμβριος 2018.
Η πόλη έγινε σημείο συνάντησης για τους λάτρεις του Κρασιου που από τον περασμένο Μάρτιο απολαμβάνουν διεθνούς προβολής οινικές διαδρομές και ξεναγήσεις στην ενδοχώρα, ενέργειες εκπαίδευσης και ενημέρωσης για το Κρασί, βραδιές γευσιγνωσίας, σεμινάρια καλών πρακτικών αμπελουργίας, ενημέρωση επαγγελματιών, διαγωνισμούς παραγωγών, οινικά ταιριάσματα και γαστρονομικές εκδηλώσεις με mixologists, bloggers, chefs και διαγωνισμούς ...οινομαντινάδας, events γύρω απο το κρασι και την τέχνη,  εκθέσεις οίνου και γνωριμία με τις επιχειρήσεις της πόλης που ανοίγουν τις πόρτες τους φιλόξενα για όλους όσους θέλουν να απολαύσουν το κρασί τους, σε συνδυασμό με την ρομαντική ατμόσφαιρα του Ρεθύμνου. Δείτε περισσότερα στην Ατζέντα Εκδηλώσεων
7η Γιορτή Κρητικής Διατροφής, Ιούλιος 2018
Η διακριση του Ρεθύμνου ήταν αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς των φορέων και των επιχειρήσεων όπως αναφέρει, με ιδιαίτερη μνεία στις ενέργειες της κας Πέπη Μπιρλιράκη ως Πρόεδρου της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Δήμου Ρεθύμνης και στo Wines of Crete (Οινοποιοί της Κρήτης) για την βοήθεια και τη στήριξη που τους προσέφεραν.
Στην έκθεση μάλιστα κρητικού κρασιού ΟιΝοτικά στην Αθήνα που πριν από μερικές μέρες συμμετειχε η ομάδα Ρέθυμνο Recevin, στην ημερίδα  «Crete: Wine Destination»η κα Πέπη Μπιρλιράκη είπε χαρακτηριστικά «Το Ρέθυμνο, διαθέτει τις κατάλληλες υποδομές φιλοξενίας, τη γαστρονομική παράδοση, την ιστορική οινική κουλτούρα, την εξαιρετική πρώτη ύλη του Κρητικού Αμπελώνα, το φυσικό περιβάλλον. Επιθυμούμε να προσελκύσουμε, τόσο τους «αφοσιωμένους» οινόφιλους επισκέπτες και τους επισκέπτες-λάτρεις της γαστρονομίας, αλλά και επισκέπτες που, αυθόρμητα επιλέγουν να επισκεφθούν οινοποιεία ή να συμμετάσχουν σε οινογαστρονομικές δράσεις, για τις οποίες έχουν ενημερωθεί ή και μόνιμους επισκέπτες.»

45571205-1296696507139220-8274844310717857792-n
Έκθεση κρητικού κρασιού ΟιΝοτικά στην Αθήνα, από αριστερά προς δεξιά: Κατερίνα Ξεκάλου, Ηλιάνα Μαλίχιν, Πέπη Μπιρλιράκη. Νοέμβριος 2018.
Το Ρέθυμνο εργάζεται συστηματικά για την αναδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του ως πόλου έλξης επισκεπτών, με στενή συνεργασία μάλιστα των φορέων με Ακαδημαϊκά Ιδρύματα και το ΙΤΕ για την χαρτογράφηση και ανάπτυξη της ταυτότητας και του Brand name του. Ως προτεραιότητες θέτει τις υποδομές, την εξωστρέφεια και την εσωτερική διαχείριση.Οι συνέργειες και οι κοινωνίες άλλωστε είναι αυτές όπως λέει η κα Ξεκάλου που φέρνουν το αποτέλεσμα.
 Η δουλειά τους δεν περιορίζεται στο Ρέθυμνο αλλά μπαίνει κάτω από την μεγάλη ομπρέλα του ευρύτερου προορισμού της Κρήτης και όλης της Ελλάδας. Τα οφέλη ωστόσο είναι απτά. Μια πιο καλαίσθητη και καθαρή πόλη, καθιερωμένοι πολιτισμικοί θεσμοί που προσελκύουν πληθώρα επισκεπτών, ποδηλατόδρομοι, ανεπτυγμένος εθελοντισμός και αγκάλιασμα των πρωτοβουλιών από τον απλό και τον επιχειρηματικό κόσμο. Εν ολίγοις, η συμμετοχή όλης της κοινότητας στο κοινό όνειρο, έφερε το αποτέλεσμα που ο ένας δε μπορεί. 
Ανακαλύπτοντας το γνώριμο
Πρέπει να μάθουμε να εκτιμάμε τα προϊόντα του τόπου μας που είναι εξαιρετικά, μας είπε η Κα Ξεκάλου. Σε ένα κελάρι με 460 ετικέτες, όλες Ελληνικές, απολαμβάνει την δική της σύνδεση με το προιον, μιλώντας μας για τα τοπικά κρασιά. Τα λόγια της θυμίζουν αναφορά σε άνθρωπο, περιγράφοντας τα ως “φινετσάτα, με χαρακτήρα και με πολυπλοκότητα”. Διακρίνει λαμπρό μέλλον ειδικά για τα λευκά του Κρητικού Αμπελώνα, εφόσον συνεχίσουν να εργάζονται σε αυτόν με τον ίδιο ζήλο, οι άξιοι οινοπαραγωγοί που διακρίνονται από την ευλογία της ενότητας.
Το κρασί συνδέεται με την πνευματικότητα όπως διαφαίνεται κι από τις θρησκευτικές παραδόσεις, ενεχει μυστηριο και ευνοεί την επικοινωνία. Ξυπνάει στον άνθρωπο ποιότητες που έχει ανάγκη, για να θυμάται να δημιουργεί με ενδιαφέρον και να μην ξεχνά το ιερό μας τρίπτυχο, “οίνος, σίτος, έλαιον” που συνιστά την ουσία της χώρας μας. Το φυσικό μας περιβάλλον και το κλίμα, η προτεραιότητα στην ποιότητα παρά στην ποσότητα, οι νέοι οινοπαραγωγοί που φέρουν καινούργιες ιδέες είναι όσα χρειαζόμαστε μαζί με μια σταθερότητα πενταετίας και μια έντονη εξωστρέφεια, ώστε να κατακτήσει το Κρητικό Κρασί τις καρδιές των ανθρώπων με σωστή διαφοροποιηση, καταλήγει.  
Για τον πρωτογενή τομέα παρατηρεί ότι η οργάνωση σε ομάδες, και πρότυπα παραγωγής και η εξωστρέφεια είναι τα κανάλια που μπορούν να συστήσουν την ποιότητα των προϊόντων μας στους καταναλωτές. Πρέπει όμως, εμείς οι ίδιοι να τα προτιμήσουμε, δημιουργώντας μια αλυσίδα δράσεων και δικτύωσης πρωτίστως μεταξύ μας, που θα χτισει την ταυτότητα και θα θωρακίσει την οικονομία μας. Είναι η πρώτη ύλη το εφαλτήριο της επιχειρηματικής προσπάθειας αλλά και ο αληθινός μύθος που την περιβάλλει, μας θυμίζει. Μια φαντασία τελικά πολύ πραγματική, που πρέπει να πιστέψουμε πρώτοι εμείς. 

400x267x1-jpg-pagespeed-ic-LF-l-Zd3-Kyu
Την εκτίμηση σημειώνει, απολαμβάνει ένας επιχειρηματίας από τον πελάτη, όταν πρώτο του μέλημα γίνεται η αυθεντικότητα των υπηρεσιών που προσφέρει, ωστε να είναι πιστός και αληθινός στις υποσχέσεις του. Σε ένα κόσμο γρήγορης πληροφόρησης μόνο η εντοπιότητα μπορεί να μας βοηθήσει να διαφοροποιηθούμε. Δεν μπορώ να συναγωνιστώ το καμπερνε, αλλά ένα λιατικο θα κάνει  τη διαφορά, όπως χαρακτηριστικά λέει. Πρέπει να ξεφύγουμε από το μιμητισμό και να βρούμε σαν Έλληνες τον προσανατολισμό μας. Πίστη και αντοχή, όραμα και θέληση για την Ιδέα, που θα μας σώσει από την αλλοτρίωση της καθημερινότητας, είναι το μήνυμα της προς τους νέους επιχειρηματίες.

31234978-1321279414638766-5799877193173565440-n
Μαζί με την ματιά σε ένα κόσμο πολυδιάστατο που μας θυμίζει ότι υπάρχει, όσο εμείς τρέχουμε να ανταπεξέλθουμε στις αγωνίες της μέρας, κρατάμε από τα λεγόμενα της κας Ξεκάλου, το “αγκάλιασμα” που έχει ανάγκη κάθε δημιουργική πρωτοβουλία και την αναφορα στην “δίκαιη κούπα” του Πυθαγόρα, ελπίζοντας ότι το μήνυμα της για μετρημενη και με σεβασμό απόλαυση όσων μας παρέχονται, χωρίς να επιζητούμε διαρκώς και εναγωνίως περισσότερα, θα μας οδηγήσει στην αληθινή εκτίμηση των πραγμάτων.

coupa8



Γνωρίζοντας την Κρήτη από εμπειρία σε εμπειρία.
Ο Χρήστος Μανουσάκης, είναι ο ιδιοκτήτης του Crete Experience, ενός πρότζεκτ που απο φιλόδοξο έργο που κινδύνευε να μείνει στα χαρτιά, έγινε επιχειρηματικό του πολυετές εγχείρημα για το οποίο μας μίλησε στο Γη &Ύδωρ.

13232992-1287020571326999-2596717465140180870-n
Βλέποντας το κενό που υπήρχε στην οργανωμένη προβολή του προορισμού, αποφάσισε να γίνει οδηγός του επισκέπτη σε ότι ωραίο έχει να δείξει η Κρήτη. Μέσα από την επιχείρηση του, διοργανώνει πακέτα εμπειριών που συγκεντρώνουν δραστηριοτητες απο τα πιο όμορφα μέρη και συνήθειες του τόπου μας.  Επικεντρώνεται στην τοπική γαστρονομία και την οινογνωσία, με γευσιγνωστικούς περιπάτους σε επιχειρήσεις και σημεία ενδιαφέροντος, επισκέψεις στα πιο γνωστά οινοποιεία του νησιού, θαλασσινά ταξίδια που περιλαμβάνουν πραγματικό ψάρεμα ακόμα και σαφαρι στα βουνά ή οδικά ταξίδια.

9048-644818392213890-768481247-n
Την επιτυχία της επιχείρησης του που λειτουργεί κατα κύριο λόγο με την online επαφή με τους πελάτες του, βασίζει στην εκτεταμένη ερευνα συνηθειών και προτιμήσεων του κοινού κάθε αγοράς, στην προσοχή στην λεπτομέρεια σχεδίασης των εμπειριών και την επιλογή καταρτισμένων συνεργατών. Άλλωστε όπως λέει, στοχεύει σε συνειδητοποιημένο κοινό που έχει πλήρη επίγνωση του προϊόντος αλλά και υψηλές προσδοκίες. 
Η σωστή επικοινωνία με τους συνεργάτες του, για να κατανοήσουν το νόημα πίσω από το εγχείρημα, ήταν μια πρόκληση, που λύνεται χάρη στην διάθεση τους να πετύχουν το καλύτερο όχι μόνο για την επιχείρηση αλλά και για τον τόπο τους. Για αυτό και εφιστά την προσοχή σε αντίστοιχες ευκαιριακές προσπάθειες που μπορούν, αν δεν γίνουν εστιασμένα, να προκαλέσουν το αντίθετο αποτέλεσμα απο το επιδιωκόμενο.

18486086-10212712938604142-739012516878397432-n
Η παρατήρηση και η συνεργασία, το στοίχημα του μέλλοντος 
Ο κ. Μανουσάκης, αναφέρεται στην επιτακτική ανάγκη για διαμόρφωση Οργανισμού Διαχείρισης Τουριστικού Προορισμού (Destination Management Organization) που θα εργάζεται συντονισμένα και αποτελεσματικά κατά τα πρότυπα Ρεθυμνου και  Χερσονήσου για την ορθή ανάπτυξη και προβολή ταυτότητας προορισμού του Νομού Λασιθίου.  Η διαχείριση και ο έλεγχος της εικόνας του προορισμού από ένα τέτοιο οργανισμό μόνο οφέλη μπορεί να έχει, τόσο στην προστιθέμενη αξία, όσο και στην συνεργασία με τους τουριστικούς πράκτορες όπου παίρνουν έτοιμες τις κατευθυντήριες γραμμές διαφήμισης.
Δεν παραλείπει να αναφερθεί στην ανάγκη σύνδεσης κάθε τόπου με τα συγκριτικα του πλεονεκτήματα, την αποφυγή του μιμητισμού των τελευταίων ετών και  την επιστροφή στον τοπικό φυσικό πλούτο που ιδιαίτερα στο Λασίθι φθίνει. Ως παράδειγμα φέρει την εγκατάλειψη τον τοπικών αμπελώνων και ποικιλιών οίνου, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, να είναι η πρώτη του εικόνα όταν επιχείρησε να έρθει σε επαφή με παραγωγούς για τους σκοπούς της επιχείρησης του. 

12705382-1213873631975027-4343688310938813739-n
Στις συνεργασίες του με τοπικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις διακρίνει ειδικά στο Λασίθι, εσωστρέφεια και δισταγμό στην ενίσχυση της επαφής των επισκεπτών με τον τόπο. Σχέση που όμως θεωρεί απαραίτητη για την αειφορική ανάπτυξη του Τοπικού τουρισμού και την επανάληψη της επίσκεψης. Κρίνει ότι στο σημείο αυτό, υπάρχει μεγάλο περιθώριο διαλόγου των επιχειρήσεων για επανακαθορισμό στόχων και συνεργασία με τον προορισμό.

995773-663971120298617-2005858398-n

936995-628623920500004-1476541007-n
Πρόσφατη υπηρεσία που σχεδίασε, είναι οι οδικές διαδρομές θεματικού τουρισμού σε διάφορες Ευρωπαϊκές Χώρες με πούλμαν πολυτελείας, για τους επισκέπτες που αγαπούν τη διαδρομή, ενώ απευθύνεται τόσο σε ντόπιους όσο και σε ξένους. Τα σχέδια του περιλαμβάνουν ακόμα και επιχειρηματικούς προορισμούς - προτυπα απο τους οποίους μπορούμε να αντιγράψουμε καλές πρακτικές. 

22309064-1835537426475308-6749054384301988449-n
Τάση των προτιμήσεων των επισκεπτών παγκοσμίως είναι  η αναζήτηση εξαιρετικών εμπειριών, όχι απλώς ικανοποιητικών, αλλά αξέχαστων, που ο επισκέπτης θα θυμάται θα θέλει να διηγηθεί και να ξαναζήσει.  Που του προκαλούν ευχαρίστηση, ανανέωση, γνώση του τόπου, αίσθηση νοήματος, και ανθρώπινης συμμετοχής. 
Η τοπικότητα, η αυθεντικότητα και ο αυθορμητισμός των υπηρεσιών είναι τα νέα κριτήρια ποιότητας για τον επισκέπτη που θα καθορίσει την αγορά και θα θέσει τον πήχη για τους επαγγελματίες, τους φορείς αλλά και τους ντόπιους τα επόμενα χρόνια. Οι παραπάνω καλούνται να ανακαλύψουν ξανά και να αγαπήσουν πρώτα οι ίδιοι τον τόπο τους ώστε να μεταδώσουν τα στοιχεία του χαρακτήρα του, στην πιο αυθεντική τους μορφή.


983705-634229599939436-1414394912-n
Ευχαριστούμε τους φιλοξενούμενους μας που μας μετέδωσαν το πάθος τους για τον τόπο μας που μέσα στα σύνορα του περικλείει όσα χρειάζεται κανείς για να νιώθει πολίτης του κόσμου αλλά και τόσο τυχερός που βρίσκεται σε ένα μέρος μοναδικό στην Ιστορία και στη γη.

12745792-1213873928641664-5286806618184140545-n

.
Ερρικα Χριστοδούλου.
Ραδιοφωνική εκπομπή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου