Τους τρόπους για επιτυχημένες εξαγωγές ελληνικού ελαιολάδου απέναντι στις απαιτήσεις των ξένων αγορών αναζήτησαν επιστήμονες, εξαγωγείς, επιχειρηματίες και παραγωγοί στο συνέδριο που διοργανώθηκε το Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου στα πλαίσια της 6ης έκθεσης ΕΛΑΙΟΤΕΧΝΙΑ 2014, στο ξενοδοχείο Athens Plaza στο Σύνταγμα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου των Η.Π.Α.., τα οποία παρέθεσε η Έλενα Παραβάντη, διατροφολόγος και δημοσιογράφος, η Ελλάδα χαρακτηρίζεται από έλλειψη μάρκετινγκ, διαφοροποίησης του προϊόντος και ενημέρωσης των καταναλωτών σχετικά με την ποιότητα του ελληνικού ελαιολάδου. Επίσης, πολύ λίγο ελαιόλαδο εξάγεται ως ελληνικό και αυτό εξάγεται χύμα, φτηνά και με λάθος εικόνα, σύμφωνα με τον Δημοσθένη Μπρούσαλη, Γενικό Διευθυντή της Dasc Branding, και αναμειγνύεται με άλλα ελαιόλαδα για να ανεβάσει τη συνολική ποιότητα και γεύση τους. Αντιθέτως, η Ιταλία και η Ισπανία εξάγουν ελαιόλαδο εδώ και 20 χρόνια. Αλλά και η Γαλλία από το 1960, όπως κατέδειξε η Άννα Κωστοπούλου, διαθέτει κρατική εταιρεία μάρκετινγκ για τον τρόπο εδραίωσης των γαλλικών κρασιών και τυριών. Εξόφθαλμο παράδειγμα αυτής της καθυστέρησης αποτελεί η σύνδεση της μεσογειακής διατροφής από τους ξένους με την Ιταλία και όχι με την Ελλάδα, παρόλο που εντοπίστηκε στην Κρήτη.
Για το λόγο αυτό, όπως ειπώθηκε, οι Έλληνες πρέπει να προσπαθήσουν διπλά και να κινηθούν γρήγορα προκειμένου να επικρατήσουν σε έναν τομέα, όπου οι ανταγωνιστές τους δραστηριοποιούνται εδώ και 20 χρόνια. Συγκεκριμένα, η εξαγωγική δραστηριότητα χρειάζεται αφοσίωση, επιμονή, υπομονή, χρόνο, μεγάλη προσπάθεια και σκληρή δουλειά για να είναι ανταγωνιστική, σύμφωνα με την Τζένη Σκοτίδη, διευθύντρια της SimplyExports. Την άποψη αυτή επιβεβαιώνει και ο παραγωγός Τάσος Ανέστης, ο οποίος τυποποίησε φέτος μετά από 3 χρόνια προσπάθειας το ελαιόλαδό του από το Άργος. «Η διαδικασία της τυποποίησης και της εξαγωγής δεν είναι υπόθεση ενός ατόμου. Χρειάζεται η συνεργασία με ανθρώπους που μπορείς να συγχρωτιστείς», δήλωσε στο Agronews ο κ. Ανέστης.
Επιπλέον, οι Έλληνες εξαγωγείς έχουν να αντιμετωπίσουν και τη δυσπιστία των υποψήφιων αγοραστών τους, αφού δεν εμπιστεύονται τους Έλληνες εξαιτίας τους οικονομικού κλίματος, με τις αναπτυσσόμενες χώρες να τους εμπιστεύονται πιο δύσκολα.
Όπως τονίζει η κ. Σκοτίδη, «κανείς δε δίνει τα λεφτά του μπροστά για να αγοράσει ελληνικά προϊόντα απ’ τη στιγμή που δεν ξέρει αν θα του φορτώσει ο υποψήφιος εξαγωγέας» και ειδικά όταν η σχέση είναι καινούργια η δυσπιστία είναι δεδομένη.
Προκειμένου να αντιμετωπιστούν με επιτυχία τα προβλήματα και οι ενδιαφερόμενοι να βγουν στις ξένες αγορές πρέπει οπωσδήποτε να συμμετέχουν σε εμπορικές εκθέσεις, μία – δύο ανά χώρα, στις οποίες ο κόσμος που παράγει συναντάει τον κόσμο που αγοράζει. Προηγουμένως, σύμφωνα με τους ομιλητές, θα πρέπει να έχουν αποστείλει επιστολές παρουσίασης της εταιρείας και των προϊόντων τους τονίζοντας τα δυνατά τους σημεία και να έχουν δημιουργήσει ιστοσελίδα. Αλλά και μετά την έκθεση πρέπει εντός 2 ημερών, σύμφωνα με την κ. Σκοτίδη, να επικοινωνήσουν ηλεκτρονικά με τους υποψήφιους αγοραστές.
Η ιστοσελίδα, απαραίτητη για την προβολή του προϊόντος, πρέπει, όπως τόνισε η Ε. Παραβάντη, να περιέχει πρακτικά στοιχεία που πείθουν τον καταναλωτή να αγοράσει το συγκεκριμένο ελαιόλαδο και να αποφεύγονται τα ιστορικά, περιγραφικά και μυθολογικά στοιχεία.
Κατά τη διάρκεια της ημερίδας ακολούθησαν και άλλες συμβουλές: για την επιλογή της συσκευασίας, του μπουκαλιού, με στόχο τη διαφοροποίηση του προϊόντος στο ράφι, για τη σωστή τιμολόγηση του προϊόντος και τη διασφάλιση ασφαλών όρων πληρωμής. Ιδιαίτερα τονίστηκε το «μεγαλύτερο λάθος που μπορεί να κάνουμε», κατά την κ. Σκοτίδη, «να φύγει το φορτίο χωρίς να είναι ασφαλισμένο».
Πολύ σημαντική είναι και η έρευνα σχετικά με τη νομοθεσία, τις ξένες αγορές, τον καταναλωτή και τον πολιτισμό του προκειμένου να αποφευχθεί, για παράδειγμα, μία ονομασία προϊόντος που θα περιλαμβάνει συλλαβές, οι οποίες έχουν αρνητικό νόημα στην ξένη χώρα, και άλλα σοβαρά λάθη.
Το εργαλείο της έρευνας αγοράς χρησιμοποίησε και ο Γιώργος Τζιανουδάκης για την επιλογή της συσκευασίας του προϊόντος του, του βιολογικού έξτρα παρθένου ελαιόλαδου Cretanthos, το οποίο είναι προϊόν ΠΟΠ – ΠΓΕ και διατίθεται από τα Αγγελιανά Μετόχια Ρεθύμνου στο κατάστημα Oliviers & Co στο Golden Hall στην Αθήνα, στην Κέρκυρα, την Κεφαλονιά, τη Σαντορίνη και τη Σύρο.
Η ημερίδα διοργανώθηκε στα πλαίσια της Έκθεσης Ελαιοτεχνία 2014, η οποία θα λάβει χώρα 7 – 10 Μαρτίου στο παλαιό Δυτικό Αεροδρόμιο στο Ελληνικό, και των 2 διαγωνισμών που «τρέχουν» παράλληλα με την έκθεση: Ποιότητας Εξαιρετικού Παρθένου Ελαιολάδου (Ισχυρής, Μέτριας και Ελαφράς έντασης Φρουτώδους) και καλύτερης Συσκευασίας Τυποποιημένου Ελαιολάδου (Περιέκτης, Καινοτομία, Συνολική Εικόνα, Ετικέτα). Η συμμετοχή είναι εξαιρετικά αυξημένη σε σχέση με πέρσι.
«Έχουμε αυτή την περίοδο 35 συμμετοχές και ο διαγωνισμός θα γίνει σε 6 μήνες. Τις προηγούμενες χρονιές την αντίστοιχη περίοδο οι συμμετοχές ήταν 3 – 4», αναφέρει ο Γιώργος Κουβέλης, γεν. διευθυντής της έκθεσης Ελαιοτεχνία. Όπως διαπιστώνει, ο κ. Κουβέλης, «είναι πολλοί αυτοί που θέλουν να ασχοληθούν με το ελαιόλαδο ως επαγγελματική απασχόληση. Το αυξημένο ενδιαφέρον παρατηρήθηκε πέρσι, καθώς 6000 άτομα επισκέφθηκαν την έκθεση, ανάμεσά τους 400 ξένοι.
«Αλλά και οι συμμετοχές του διαγωνισμού φτάσανε τις 100 πέρσι, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 50% σε σχέση με πρόπερσι», συμπλήρωσε ο Τ. Κουβέλης. Τα βραβεία αποτελούν σημαντικά εργαλεία στην εξαγωγική δραστηριότητα, αφού προσθέτουν αξία στα προϊόντα – νικητές. Ωστόσο, σύμφωνα με την Κατερίνα Παπαϊωάννου, διευθύντρια εξαγωγών της Ecogreen LTD, αρκεί ένα καλό ποιοτικά προϊόν με εξελιγμένο desigh και η αυθεντικότητα από την πλευρά των παραγωγών και των εξαγωγέων για να μην υπάρχει καμία πιθανότητα να χάσουν στις ξένες αγορές.
Της Μαρίας Κρόκου//agronews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου