Γιαννακοπούλου Φανή| Agronews.gr
Σαφή προσδιορισμό ακαθάριστων εσόδων, προσδιορισμό εξόδων (εργόσημο, ημερομίσθια μελών οικογένειας και απασχολούμενων εργατών κ.α.), διευκρίνιση του τρόπου φορολόγησης εισπραττομένων ενοικίων από μίσθωση αγροτεμαχίων και καθορισμό του συντελεστή απόσβεσης για πολυετείς δενδροκαλλιέργειες και καλλιέργειες υπό σκεπή (θερμοκηπιακές), είναι ορισμένα από τα ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα, αναφορικά με το νέο καθεστώς φορολόγησης των αγροτών, παρά τη διευκρινιστική εγκύκλιο που εξέδωσε το Υπουργείο Οικονομικών.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Νομού Ηρακλείου (ΟΑΣΝΗ), Γιώργος Τζωρτζάκης, σχολίασε πως με την διευκρινιστική εγκύκλιο δεν λύνεται κανένα από τα θέματα που χρειάζονται νομοθετικές ρυθμίσεις. Για το λόγο αυτό οι αγρότες ζητούν να υπάρξει μεταβατική περίοδος ενός έτους.
Το μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ιεράπετρας, Νίκος Δασκαλάκης, ο οποίος ασχολείται με τα θέματα της φορολόγησης των αγροτών, τόνισε ότι το σημαντικότερο ερώτημα που μένει αναπάντητο και μετά την διευκρινιστική εγκύκλιο έχει να κάνει με τον προσδιορισμό των εξόδων.
Αναλυτικά, τα ερωτήματα για τα οποία δεν έχουν δοθεί διευκρινίσεις έχουν ως εξής:
-Σαφής προσδιορισμός εξόδων (εργόσημο, ημερομίσθια μελών οικογένειας και απασχολούμενων εργατών με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, αποσβέσεις για αγορά γης και παγίων, αγορασθέντα μηχανήματα με ταμειακή χωρίς τιμολόγια, αμοιβές σε είδος, δαπάνες ρεύματος, κοινόχρηστων γεωτρήσεων και ανεμομικτών καθώς και αγοράς νερού, όπως επίσης τόκοι δανείων και άλλα).
-Διευκρίνιση τρόπου φορολόγησης εισπραττομένων ενοικίων από μίσθωση αγροτεμαχίων
-Αναλυτική και οριστική διευκρίνιση της έννοιας φορολογική έδρα υπόχρεου
-Ανάγκη διευκρίνισης/καθορισμού της έδρας και Δ.Ο.Υ. των μετακινούμενων κτηνοτρόφων
-Καθορισμός της αμοιβής σε είδος σύμφωνα με την τρέχουσα τιμή του αγροτικού προϊόντος
-Καθορισμός συντελεστή απόσβεσης για πολυετείς δενδροκαλλιέργειες και καλλιέργειες υπό σκεπή (θερμοκηπιακές)
-Διευκρίνιση της διαδικασίας πώλησης προϊόντων των αγροτών μέσω των αγροτικών συνεταιρισμών αλλά και παραλαβή από τους τελευταίους α΄ υλών προς επεξεργασία - τυποποίηση - εμπορία (τι παραστατικά εκδίδονται και από ποιους).
Σε ανακοίνωσή της η ΕΑΣ Ιεράπετρας συγκεντρώνει τα προβλήματα που δημιουργούνται από την εφαρμογή όσων προβλέπουν οι νόμοι 2859/2000, ν. 4093/2012, ν. 4223/2013 και ΠΟΛ. 1281/2013 και μία λίστα με προτάσεις για την αντιμετώπισή τους:
Η εφαρμογή στη πράξη των παραπάνω νόμων και διατάξεων στον αγροτικό τομέα δημιουργεί μια σειρά προβλημάτων και ανυπέρβλητων δυσκολιών ανταπόκρισης στον πλέον καλοπροαίρετο αγρότη ακόμη και φοροτεχνικό.
Το έτος 2014 να είναι μεταβατικό/προσαρμογής.
Το συμπέρασμα αυτό προέκυψε μετά και τη διενέργεια συσκέψεων με
εξειδικευμένους φοροτεχνικούς, μεγάλου αριθμού εκπροσώπων του αγροτικού τομέα, εκπροσώπων της Γενικής Γραμματείας Εσόδων.
Σε κάθε δε περίπτωση οι όποιες νέες ρυθμίσεις ή νομοθετικές πράξεις πρέπει να προβλέπουν.
ΚΡΙΣΙΜΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ‐ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
α. Απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων των αγροτών με ετήσια ακαθάριστα έσοδα κατώτερα των 24.000 € (αντί των 10.000 €) για χρόνιες δενδροκαλλιέργειες και 50.000€ για καλλιέργειες κηπευτικών υπό σκεπή.
β. Ο ενιαίος συντελεστής 13% όπως προβλέπεται σήμερα είναι δυσβάσταχτος για τον αγρότη. Μόνο ένας συντελεστής φορολόγησης 5% για τη ζωική και 7% για τη φυτική επί των καθαρών κερδών, μπορεί να διατηρήσει βιώσιμη την καλλιέργεια για τον επόμενο χρόνο.
γ. Απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων των αγροτών με ετήσια δικαιώματα ενιαίας ενίσχυσης κατώτερα των 10.000 € (αντί των 5.000 €).
δ. Αφορολόγητο ακαθάριστο εισόδημα ύψους 5.000 € για τους αγρότες.
ε. Απαλλαγή των αγροτών από την υποχρέωση τέλους επιτηδεύματος
ζ. Η προκαταβολή του 55% του φόρου είναι αδύνατον να καταβληθεί από τον αγρότη.
Τα παραπάνω αιτήματα είναι απόλυτα τεκμηριωμένα και θα πρέπει να επανεξεταστούν λαμβανομένων υπόψη και όσων προβλημάτων έχουν προκύψει μέχρι σήμερα και τα οποία δημιουργούν πολλαπλές αδυναμίες και αδιέξοδα στην εφαρμογή των ληφθέντων μέτρων.
Με βάση τα παραπάνω εκτιμάται σαν επιτακτικά αναγκαίο και χρήσιμο:
Να δρομολογηθούν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις και να προσδιορισθούν με σαφήνεια ζητήματα και ερωτήματα.
1. Παράταση ημερομηνιών
Πρόβλεψη του έτους 2014 σαν έτους μεταβατικού/προσαρμογής.
Κρίνονται ως αναγκαία:
2. Σαφής προσδιορισμός ακαθάριστων εσόδων (τι ακριβώς συμπεριλαμβάνεται‐ εξαντλητική αναφορά, διευκρινήσεις για ποσά αποζημίωσης από ΕΛΓΑ‐ΠΣΕΑ, αυτοπαραδόσεις προϊόντων, έσοδα από λαικές αγορές κ.λ.π.).
3. Σαφής προσδιορισμός εξόδων (εργόσημο, ημερομίσθια μελών οικογένειας και απασχολούμενων εργατών με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, αποσβέσεις για αγορά γης και παγίων, αγορασθέντα μηχανήματα με ταμειακή χωρίς τιμολόγια, αμοιβές σε είδος, δαπάνες ρεύματος, κοινόχρηστων γεωτρήσεων και ανεμομικτών καθώς και αγοράς νερού, όπως επίσης τόκοι δανείων και άλλα).
4. Αναγκαίες διευκρινήσεις και επιμέρους προτάσεις
-Απαλλαγή των αγροτών από το τέλος επιτηδεύματος των 650 ευρώ (οριστική)
-Εξαίρεση όλων των συνταξιούχων του ΟΓΑ από την ένταξη στο κανονικό καθεστώς για μη ύπαρξη επίπτωση‐μείωση σύνταξής τους
-Αφορολόγητο με αποδείξεις μέχρι του ποσού 9.250 ευρώ, όπως ισχύει και για άλλες κατηγορίες φορολογούμενων
-Ο χρόνος γένεσης της υποχρέωσης ΦΠΑ να είναι ο χρόνος είσπραξης – εξόφλησής τους και μέχρι 180 ημέρες γιατί παρατηρούνται φαινόμενα πολύμηνης, μετά την πώληση, εξόφλησης των παραγωγών. Η διαδικασία προβλέπεται από τον κώδικα ΦΠΑ 2859/2000 και θα ανακουφίσει την καταβολή από τους παραγωγούς ΦΠΑ που δεν έχουν ακόμα εισπράξει τις αξίες των πωληθέντων προϊόντων τους.
-Να μην συμπεριληφθεί στα ακαθάριστα έσοδα το ποσό της εξισωτικής αποζημίωσης, δεδομένου ότι το ποσό αυτό κατά κανόνα αποσκοπεί στην ενίσχυση των κτηνοτρόφων αλλά και αγροτών περιοχών με χαμηλά εισοδήματα
-Απαλλαγή υποχρέωσης εγγραφής αγροτών στα οικεία Επιμελητήρια
-Τεκμαρτό (εργόσημο) για τον αρχηγό της αγροτικής εκμετάλλευσης (έκπτωση)
-Αναγνώριση των οικογενειακών εργοσήμων με έκπτωση της σχετικής δαπάνης από το εισόδημα
-Οι περιπτώσεις μεταβίβασης δικαιωμάτων μέχρι τις 15.05.2014 να είναι σε ισχύ
-Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι εξυπηρετεί ιδιαίτερα ο καθορισμός ετήσιας διαχειριστικής χρήσης από 1.7 – 30.6 στον αγροτικό τομέα
-Διευκρίνιση τρόπου φορολόγησης εισπραττομένων ενοικίων από μίσθωση αγροτεμαχίων
-Αναλυτική και οριστική διευκρίνιση της έννοιας φορολογική έδρα υπόχρεου
-Ανάγκη διευκρίνισης/καθορισμού της έδρας και Δ.Ο.Υ. των μετακινούμενων κτηνοτρόφων
-Καθορισμός της αμοιβής σε είδος σύμφωνα με την τρέχουσα τιμή του αγροτικού προϊόντος
-Αποφυγή της διπλής φορολόγησης, στις περιπτώσεις που έχουν υπάρξει έξοδα και φορολόγηση τα προηγούμενα χρόνια
-Καθορισμός συντελεστή απόσβεσης για πολυετείς δενδροκαλλιέργειες και καλλιέργειες υπό σκεπή (θερμοκηπιακές)
-Διευκρίνιση της διαδικασίας πώλησης προϊόντων των αγροτών μέσω των αγροτικών συνεταιρισμών αλλά και παραλαβή από τους τελευταίους α΄ υλών προς επεξεργασία – τυποποίηση – εμπορία (τι παραστατικά εκδίδονται και από ποιους)
-Να οριστεί σαφώς ποιοι εντάσσονται στο κανονικό καθεστώς;
-Μισθωτοί‐συνταξιούχοι‐ελεύθεροι επαγγελματίες‐λοιποί επαγγελματίες κ.λ.π. Προτείνεται να μην επηρεάζουν τα κέρδη από αγροτική εκμετάλλευση τις λαμβανόμενες συντάξεις οι οποίες έχοντας ήδη μεγάλη πτώση θα υποστούν περαιτέρω μείωση.
-Σπορές προηγούμενου έτους, συγκομιδή επόμενου έτους, δαπάνες προηγούμενου έτους που αφορούν καλλιέργειες επόμενου έτους
-Αγροτικά Φ/Β ( αυτοτελής φορολόγηση)
-Σκάφη παράκτιας αλιείς και σπογγαλιείας μήκους μέχρι 12 μέτρων (απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων)
-Αγρότες πωλητές λαϊκών αγορών (απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων, αντιμετώπιση όπως οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος)
-Να προσδιοριστεί με απόφαση του ΓΓΔΕ μοναδικός συντελεστής καθαρού κέρδους για τον εξολογιστικό προσδιορισμό των κερδών των αγροτικών εκμεταλλεύσεων (Αυτοέλεγχο κ.λ.π.)
Για την ΕΑΣ Ιεράπετρας,
Ο Υπεύθυνος από το Δ.Σ.
Δασκαλάκης Νικόλαος
Το μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ιεράπετρας, Νίκος Δασκαλάκης, ο οποίος ασχολείται με τα θέματα της φορολόγησης των αγροτών, τόνισε ότι το σημαντικότερο ερώτημα που μένει αναπάντητο και μετά την διευκρινιστική εγκύκλιο έχει να κάνει με τον προσδιορισμό των εξόδων.
Αναλυτικά, τα ερωτήματα για τα οποία δεν έχουν δοθεί διευκρινίσεις έχουν ως εξής:
-Σαφής προσδιορισμός εξόδων (εργόσημο, ημερομίσθια μελών οικογένειας και απασχολούμενων εργατών με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, αποσβέσεις για αγορά γης και παγίων, αγορασθέντα μηχανήματα με ταμειακή χωρίς τιμολόγια, αμοιβές σε είδος, δαπάνες ρεύματος, κοινόχρηστων γεωτρήσεων και ανεμομικτών καθώς και αγοράς νερού, όπως επίσης τόκοι δανείων και άλλα).
-Διευκρίνιση τρόπου φορολόγησης εισπραττομένων ενοικίων από μίσθωση αγροτεμαχίων
-Αναλυτική και οριστική διευκρίνιση της έννοιας φορολογική έδρα υπόχρεου
-Ανάγκη διευκρίνισης/καθορισμού της έδρας και Δ.Ο.Υ. των μετακινούμενων κτηνοτρόφων
-Καθορισμός της αμοιβής σε είδος σύμφωνα με την τρέχουσα τιμή του αγροτικού προϊόντος
-Καθορισμός συντελεστή απόσβεσης για πολυετείς δενδροκαλλιέργειες και καλλιέργειες υπό σκεπή (θερμοκηπιακές)
-Διευκρίνιση της διαδικασίας πώλησης προϊόντων των αγροτών μέσω των αγροτικών συνεταιρισμών αλλά και παραλαβή από τους τελευταίους α΄ υλών προς επεξεργασία - τυποποίηση - εμπορία (τι παραστατικά εκδίδονται και από ποιους).
Σε ανακοίνωσή της η ΕΑΣ Ιεράπετρας συγκεντρώνει τα προβλήματα που δημιουργούνται από την εφαρμογή όσων προβλέπουν οι νόμοι 2859/2000, ν. 4093/2012, ν. 4223/2013 και ΠΟΛ. 1281/2013 και μία λίστα με προτάσεις για την αντιμετώπισή τους:
Η εφαρμογή στη πράξη των παραπάνω νόμων και διατάξεων στον αγροτικό τομέα δημιουργεί μια σειρά προβλημάτων και ανυπέρβλητων δυσκολιών ανταπόκρισης στον πλέον καλοπροαίρετο αγρότη ακόμη και φοροτεχνικό.
Το έτος 2014 να είναι μεταβατικό/προσαρμογής.
Το συμπέρασμα αυτό προέκυψε μετά και τη διενέργεια συσκέψεων με
εξειδικευμένους φοροτεχνικούς, μεγάλου αριθμού εκπροσώπων του αγροτικού τομέα, εκπροσώπων της Γενικής Γραμματείας Εσόδων.
Σε κάθε δε περίπτωση οι όποιες νέες ρυθμίσεις ή νομοθετικές πράξεις πρέπει να προβλέπουν.
ΚΡΙΣΙΜΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ‐ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
α. Απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων των αγροτών με ετήσια ακαθάριστα έσοδα κατώτερα των 24.000 € (αντί των 10.000 €) για χρόνιες δενδροκαλλιέργειες και 50.000€ για καλλιέργειες κηπευτικών υπό σκεπή.
β. Ο ενιαίος συντελεστής 13% όπως προβλέπεται σήμερα είναι δυσβάσταχτος για τον αγρότη. Μόνο ένας συντελεστής φορολόγησης 5% για τη ζωική και 7% για τη φυτική επί των καθαρών κερδών, μπορεί να διατηρήσει βιώσιμη την καλλιέργεια για τον επόμενο χρόνο.
γ. Απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων των αγροτών με ετήσια δικαιώματα ενιαίας ενίσχυσης κατώτερα των 10.000 € (αντί των 5.000 €).
δ. Αφορολόγητο ακαθάριστο εισόδημα ύψους 5.000 € για τους αγρότες.
ε. Απαλλαγή των αγροτών από την υποχρέωση τέλους επιτηδεύματος
ζ. Η προκαταβολή του 55% του φόρου είναι αδύνατον να καταβληθεί από τον αγρότη.
Τα παραπάνω αιτήματα είναι απόλυτα τεκμηριωμένα και θα πρέπει να επανεξεταστούν λαμβανομένων υπόψη και όσων προβλημάτων έχουν προκύψει μέχρι σήμερα και τα οποία δημιουργούν πολλαπλές αδυναμίες και αδιέξοδα στην εφαρμογή των ληφθέντων μέτρων.
Με βάση τα παραπάνω εκτιμάται σαν επιτακτικά αναγκαίο και χρήσιμο:
Να δρομολογηθούν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις και να προσδιορισθούν με σαφήνεια ζητήματα και ερωτήματα.
1. Παράταση ημερομηνιών
Πρόβλεψη του έτους 2014 σαν έτους μεταβατικού/προσαρμογής.
Κρίνονται ως αναγκαία:
2. Σαφής προσδιορισμός ακαθάριστων εσόδων (τι ακριβώς συμπεριλαμβάνεται‐ εξαντλητική αναφορά, διευκρινήσεις για ποσά αποζημίωσης από ΕΛΓΑ‐ΠΣΕΑ, αυτοπαραδόσεις προϊόντων, έσοδα από λαικές αγορές κ.λ.π.).
3. Σαφής προσδιορισμός εξόδων (εργόσημο, ημερομίσθια μελών οικογένειας και απασχολούμενων εργατών με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, αποσβέσεις για αγορά γης και παγίων, αγορασθέντα μηχανήματα με ταμειακή χωρίς τιμολόγια, αμοιβές σε είδος, δαπάνες ρεύματος, κοινόχρηστων γεωτρήσεων και ανεμομικτών καθώς και αγοράς νερού, όπως επίσης τόκοι δανείων και άλλα).
4. Αναγκαίες διευκρινήσεις και επιμέρους προτάσεις
-Απαλλαγή των αγροτών από το τέλος επιτηδεύματος των 650 ευρώ (οριστική)
-Εξαίρεση όλων των συνταξιούχων του ΟΓΑ από την ένταξη στο κανονικό καθεστώς για μη ύπαρξη επίπτωση‐μείωση σύνταξής τους
-Αφορολόγητο με αποδείξεις μέχρι του ποσού 9.250 ευρώ, όπως ισχύει και για άλλες κατηγορίες φορολογούμενων
-Ο χρόνος γένεσης της υποχρέωσης ΦΠΑ να είναι ο χρόνος είσπραξης – εξόφλησής τους και μέχρι 180 ημέρες γιατί παρατηρούνται φαινόμενα πολύμηνης, μετά την πώληση, εξόφλησης των παραγωγών. Η διαδικασία προβλέπεται από τον κώδικα ΦΠΑ 2859/2000 και θα ανακουφίσει την καταβολή από τους παραγωγούς ΦΠΑ που δεν έχουν ακόμα εισπράξει τις αξίες των πωληθέντων προϊόντων τους.
-Να μην συμπεριληφθεί στα ακαθάριστα έσοδα το ποσό της εξισωτικής αποζημίωσης, δεδομένου ότι το ποσό αυτό κατά κανόνα αποσκοπεί στην ενίσχυση των κτηνοτρόφων αλλά και αγροτών περιοχών με χαμηλά εισοδήματα
-Απαλλαγή υποχρέωσης εγγραφής αγροτών στα οικεία Επιμελητήρια
-Τεκμαρτό (εργόσημο) για τον αρχηγό της αγροτικής εκμετάλλευσης (έκπτωση)
-Αναγνώριση των οικογενειακών εργοσήμων με έκπτωση της σχετικής δαπάνης από το εισόδημα
-Οι περιπτώσεις μεταβίβασης δικαιωμάτων μέχρι τις 15.05.2014 να είναι σε ισχύ
-Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι εξυπηρετεί ιδιαίτερα ο καθορισμός ετήσιας διαχειριστικής χρήσης από 1.7 – 30.6 στον αγροτικό τομέα
-Διευκρίνιση τρόπου φορολόγησης εισπραττομένων ενοικίων από μίσθωση αγροτεμαχίων
-Αναλυτική και οριστική διευκρίνιση της έννοιας φορολογική έδρα υπόχρεου
-Ανάγκη διευκρίνισης/καθορισμού της έδρας και Δ.Ο.Υ. των μετακινούμενων κτηνοτρόφων
-Καθορισμός της αμοιβής σε είδος σύμφωνα με την τρέχουσα τιμή του αγροτικού προϊόντος
-Αποφυγή της διπλής φορολόγησης, στις περιπτώσεις που έχουν υπάρξει έξοδα και φορολόγηση τα προηγούμενα χρόνια
-Καθορισμός συντελεστή απόσβεσης για πολυετείς δενδροκαλλιέργειες και καλλιέργειες υπό σκεπή (θερμοκηπιακές)
-Διευκρίνιση της διαδικασίας πώλησης προϊόντων των αγροτών μέσω των αγροτικών συνεταιρισμών αλλά και παραλαβή από τους τελευταίους α΄ υλών προς επεξεργασία – τυποποίηση – εμπορία (τι παραστατικά εκδίδονται και από ποιους)
-Να οριστεί σαφώς ποιοι εντάσσονται στο κανονικό καθεστώς;
-Μισθωτοί‐συνταξιούχοι‐ελεύθεροι επαγγελματίες‐λοιποί επαγγελματίες κ.λ.π. Προτείνεται να μην επηρεάζουν τα κέρδη από αγροτική εκμετάλλευση τις λαμβανόμενες συντάξεις οι οποίες έχοντας ήδη μεγάλη πτώση θα υποστούν περαιτέρω μείωση.
-Σπορές προηγούμενου έτους, συγκομιδή επόμενου έτους, δαπάνες προηγούμενου έτους που αφορούν καλλιέργειες επόμενου έτους
-Αγροτικά Φ/Β ( αυτοτελής φορολόγηση)
-Σκάφη παράκτιας αλιείς και σπογγαλιείας μήκους μέχρι 12 μέτρων (απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων)
-Αγρότες πωλητές λαϊκών αγορών (απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων, αντιμετώπιση όπως οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος)
-Να προσδιοριστεί με απόφαση του ΓΓΔΕ μοναδικός συντελεστής καθαρού κέρδους για τον εξολογιστικό προσδιορισμό των κερδών των αγροτικών εκμεταλλεύσεων (Αυτοέλεγχο κ.λ.π.)
Για την ΕΑΣ Ιεράπετρας,
Ο Υπεύθυνος από το Δ.Σ.
Δασκαλάκης Νικόλαος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου